Normalläge?

0kommentarer

Vad är ett normalläge nu för tiden? Att stanna hemma när man är minsta lilla förkyld, att hålla avstånd i affären, att inte kramas och ta i hand när man träffar vänner? Tror detta kommer bli ett nytt normalläge, vissa saker känns synd att missa men vissa saker är bättre t.ex. möten på distans istället för att åka runt, slippa vara social när man inte orkar och inte behöva umgås. Men visst känns det fortfarande konstigt. 
 
Något annat som har blivit normalläge är att åka till ögonläkaren varje månad. Kommer aldrig vänja mig vid behandlingen men har inte full panik längre utan bara ett uns. 
 
Sista tiden har jag dock fått kämpa. Känner mig så stressad, trött och irriterad. På grund av jobbet.... Varit problem ett par månader med en elev med utåtagerande beteende, jag har fått ta mycket skit, både ord sparkar och slag (inget som riktigt har skadat fysiskt men psykiskt). Varit fram och tillbaka med resurs till eleven, står att det finns till 100% men så är det inte utan varje onsdagseftermiddag är jag själv med klassen. Töntigt jag vet, men så tungt, får sån ångest även om dagen går bra. Och bara grejen, står en sak men är inte så i verkligheten, gillar inte att rektorn säger en sak men gör en annan, ser bra ut på papper men inte i verkligheten. 
 
Uppepå detta har elevantalet sjunkit (62 efter sportlovet) så nu blir det neddragningar. Två lärare slutar och en personal ska jobba mer på en annan skola. Vi som är kvar blir påtvingade åldersblandade klasser. Fanns två förslag, ett där bara två klasser skulle få förändringar och ett där alla skulle drabbar och det blev förslag två. Hemskt. Förstår att något måste ändras men itne så här, inte mitt i en termin, mitt i allt. Och dessutom får vi inte tycka och tänka vad vi vill och får även små hintar om att vi gör och tänker fel. Jag mår inte väl på jobbet och ärligt talat är vi ganska många som inte gör det. Särskilt inte vi 3-6. 
 
Allt detta tär verkligen på mig. Till och med den här veckan när jag är ledig har jag fått panik och svårt att andas några gånger, känner mig matt och lite yr också. Och så vetskapen om att man måste gå dit på måndag igen. Jag gör verkligen mitt bästa för elevernas skull, vill att de ska få en så bra sista termin som möjligt. Men det är svårt...
 
Men nu ska jag njuta av denna torsdagskväll med ett glas vin och lite mörk choklad innan jag gör en fiskgryta till kvällsmat. Och i morgon ska jag få fika med Eva och mina brorsbarn vilket ska bli jättekul!
 
xoxo
Symptom på stress, sportlov, stressad lärare,

Kommentera

Publiceras ej