första försöket =)

0kommentarer

Vet inte varför jag skriver så lite om mat här, lagar ju mycket mat och tycker det är roligt att experimentera. Men idag kommer ett matinlägg iaf :D
 
Igår gjorde jag min första pulled-mat och det blev pulled beef. Läste lite olika recept på nätet och så plockade jag ihop min egen version.
 
Lade ca 750g högrev i en ultra+ (Tupperwares lergryta i plast, älskar den). Rörde ihop en marinad/sås av cola, HP-sås, worsheistershiresås, soya, chilisås, tomatpuré, lite honung, paprikapulver, spiskummin, koriander (torkad), svartpeppar och salt. Ställde in det i ugnen på 125grader. Varannan timme skakade jag grytan så såsen skulle komma över hela köttet och varannan timme vände jag köttet. Efter ca 5h var köttet så där härligt trådigt och mört som man vill ha det. Hällde av såsen och kokade den ca 30min, tillsatte lite creme fraiche, honung samt redning så det blev en BBQ-sås.
 
Hade tänkt åka och handla lite pitabröd mm att äta till köttet men var så förkyld och hängig igår att jag inte orkade. Istället blandade jag köttet med BBQ-såsen, gjorde en avokado/mangosalsa med lime, peppar och salt, hackade färsk spenat och åt alltsammans ihop med nachos. Blev riktigt bra, kryddigt, kletigt och mumsigt :D
 
 
Tupperware, pulled beef, salsa, ultra+,

Kommentera

Publiceras ej