nyårsafton 2013

0kommentarer

Var väl inte den roligaste av dagar men god mat åt jag iaf :-D Säger som jag brukar, en jävla tur att man kan laga mat åtminstone, tänk vad tråkigt livet skulle vara om man bara åt färdigmat och falukorv med makaroner.
 
Årets nyårsafton spenderades ensam i hemmet med en rädd kisse som mest gömde sig i garderoben. På dagen gjorde jag chokladmousse för att ha som efterrätt. Den enklaste och godaste jag vet. Kommer från tidningen iForm för massa år sedan. 1 ägg och 60g choklad/person (blir ganska mycket faktiskt). Man vispar äggvitan för sig, smälter chokladen (går bra med vanlig bakchoklad), blandar i äggulan och så rör man ihop allt och ställer det i kylskåpet. Mums! Sedan läste jag och såg en rad filmer. Tack och lov ringde Björn så jag fick lite underhållning.
 
Vid 6 ungefär var jag hungrig så då blev det huvudrätt: stekt flankstek, frästa morötter+zucchini+spenat och så sköljde jag ur pannan med vin. Över maten hällde jag lite balsamico och granatäpple. Blev suveränt gott, salta köttet mot söta balsamicon och syrliga granatäpplet. Mums!
Foto: började med huvudrätten: lättstekt flankstek, fräst zucchin, morötter o spenat o en sås på balsamico o granatäpple. åh det var mums! ledsen Alexandra det här var det godaste jag lagat hittills ;-)
 
Efter detta var jag proppmätt, så det blev soffan och boken en stund. Hittade fler filmer att se och så blev det en sväng till mamma för att mata katten (dem själva var i Bro hos släkt). När jag kom hem därifrån, runt 10, tänkte jag att nu är det väl ändå dags för förrätten så då blev det hummer med dill och citronsmör. Aldrig ätit hel hummer, det var verkligen gott! Dock inte så fint så det får ni ingen bild på :P
 
Nyårsdrickat i år blev mousserande jordgubbsvin. Gjorde det simpelt för mig. Efter allt det här var jag så mätt att efterrätten orkade jag inte med (eller ja, åt lite choklad så blev ju efterrätt ändå). Chokladmoussen fick vänta till nyårsdagen istället, efter firandet av morfar som fyllde 83 samt lite familjeumgänge hos pappa och Kerstin med Filip och Bror. Sent på kvällen slog jag mig ner i soffan med chokladmoussen toppad med sommarbär, mmmmm.
Foto: ikväll har jag ätit nyårsaftonens efterrätt: chokladmousse m bär mmmm
 
Förr var nyårsafton en kväll då jag umgick med familjen/släkten, när jag var mindre var jag med syskonen och så när jag blev äldre lagade jag maten och fixade i köket. Nu när jag inte har en syssla så sitter jag ensam. På ett sätt skönt, jag får äta och dricka vad jag vill och kan se film eller läsa eller annat. Men det är även ganska deppigt...man ser in i fönstren till andra där det är festligheter på gång och då känns det ensamt. Hade kunnat äta middag med mormor, morfar och moster tidigare på kvällen (hade inte fått välja maten o ändå varit själv vid tolvslaget), följt med till kusinerna i Bro, firat med Alex och hennes vänner (som dock inte är mina vänner) eller suttit med en vän (som jag knappt umgås med längre). Visst hade jag alternativ men kände inte för det. Men som sagt, jag åt och drack gott iaf :-D
 
 
 
 
flankstek, granatäpple, hummer, nyårsafton,

Kommentera

Publiceras ej