Jamie & Claire

0kommentarer

För ett par år sedan gick en kompis till mig runt och trånade efter Jamie. Visade sig att Jamie var en hjälte i en serie böcker av Diana Gabaldon. Skotte, rödhårig, gentleman, krigare, räddare i nöden...drömmannen! Visade sig att jag också tycker det, han är så härlig i böckerna.
 
Serien börjar med "Främlingen" och fortsätter med 6 böcker till, vet nu att Gabaldon även jobbar på en 8e bok, yeah! Böckerna handlar om Jamie och Clarie, Jamie lever på 1700-talet i Skottland när vi träffar honom första gången medan Clarie lever på 1900-talet i England. En dag råkar hon besöka några stora stenar i en märklig formation, hon dras in i en sten och reser tillbaka i tiden och träffar där Jamie. Det märks att Gabaldon forskat endel i historia för hon tar med mycket i sina böcker, vilket jag uppskattar, de är tjocka men å andra sidan väldigt lättlästa. Serien är en mäktig kärlekshistoria i en gammal värld, underbart.
 
 
Har nu läst ut 6e boken "Snö och Aska". 1280sidor, tog 15dagar (ja, jag har semester :D) Nästa bok som hamnade med mig i hängmattan blev Mons Kallentofts "Den femte årstiden". Har inte läst de andra fyra böckerna men kommer ändå bra in i handlingen och gillar den trots ett lite annorlunda skrivsätt.
 
Hoppas ni har bra böcker på gång!
trevlig läsning =D

Kommentera

Publiceras ej