"Det var inte mitt fel"

0kommentarer

Har läst ytterligare en bok av Ann Heberlein, nämligen "Det var inte mitt fel". Det är en bok som handlar om ansvar. Att alla har ansvar för sitt eget liv, sina handlingar samt även för andra. Om man t.ex. ser någon kränka någon annan så är det vårt ansvar att göra något åt det. Genom att bara gå förbi och låtsas som ingenting är vi lika delaktiga i det som händer som den som utför handlingen. Ring polisen, skrik, säg till, tillkalla hjälp, vad som än behövs. Heberlein har många olika exempel på kränkningar samt på hur människor ignorerar sitt eget ansvar i livet men även på vad man kan göra för att hjälpa, ta sitt ansvar och därigenom må bättre.

Endel saker i boken gjorde mig väldigt upprörd, andra provocerade och vissa gav aha-upplevelser. Det är en bok som skapar känslor och diskussioner. Perfekt bok att ha i en bokklubb, alla har något att tycka och tänka om den. Dock måste jag säga att som lärare blev jag lite irriterad, för vissa punkter där hon skriver om kräkningar i skolan så känner jag verkligen inte igen mig med hur vi arbetar nuförtiden. Men det gör också att jag tvingades formulera mina åsikter och tänka efter hur vi egentligen arbetar, vilket var bra, arbetet blev tydligare för mig.

Finns mycket mer att säga om boken men det tänker jag inte göra utan bara säga, läs den!

Denna söndagskväll ska jag spendera på biografen, jag och några vänner ska se
"In Time". Den har verkar bra på reklamen så jag hoppas på en spännande kväll. Sen är det dags för en ny vecka. Tiden går fort. Bara tre veckor till jullov :-O

Trevlig andre advent och trevlig vecka 49 =)

Kommentera

Publiceras ej