Att skämmas

0kommentarer

Under sin uppväxt är det många som skäms för föräldrar och syskon, tycker dem är pinsamma och vill inte umgås med dem. Så kände inte jag. Visst tyckte jag ibland, åh vad pinsamma dem är, t.ex. när mamma kom i sin pojkväns gamla rostiga bil eller när pappa kom på skolavslutningen i skitiga arbetskläder, men inte värre än så. För jag försöker tänka att släkt, familj och vänner får stå för o skämmas för vad dem gör, jag står för mitt och tro mig det är fullt tillräckligt. :-P

Men vissa människor verkar inte känna skam även när de borde det. Nu menar inte jag att man ska skämmas för allt man gör, men vissa saker krävs det, t.ex. vid svek, lögner och brustna förtroenden, då behövs känslan och en ursäkt. Ibland undrar jag hur vissa överhuvudtaget törs visa sig utanför dörren medan dem själva inte verkar bry sig alls (trots att jag är ganska fredlig av mig tycker ja att dessa förtjänar en smäll). Alltså det är oundvikligt att gå genom livet utan att såra sina medmänniskor, men hur ego får man vara om man gör det medvetet... Eller kanske är just det grejen, att dem är så ego att dem inte förstår hur illa dem gör sin omgivning? Sök hjälp i såna fall...

Frågan är ju då, hur mycket ska man behöva stå ut med från släkt, familj och vänner? Ingen lätt fråga men när det gäller vänner tycker jag att det är lite lättare, gör de alltför mycket dumt kan man ju 'dumpa' dem. Men hur gör man med släkt och familj? Har förut inte tagit så allvarligt på frasen "...blod är tjockare än vatten..." men har insett att den stämmer även om man inte alltid vill det. Sen är det klart att jag är i själ o hjärta en mes (kanske där hela problemet ligger, kanske bara jag som gör fel?) så skulle antagligen inte klara av att 'dumpa' nån i alla fall. :-)

Nej, nu måste jag försöka få lite gjort. Jobbar bara 60% och blir lätt att jag bara slöar de dagar jag inte jobbar eller vickar extra. Men i morse gick jag en promenad strax efter 8 (tidigt för mig som gärna sover länge). Hoppas få fönstren putsade och disken diskad idag och katten lär väl inte göra det utan bara att ta tag i det själv.

Önskar er en bra vecka
kram / Alexandra

Kommentera

Publiceras ej