midsommar 2015

0kommentarer

Ännu en midsommar har gått av stapeln. Denna blev väldigt regnig, nästan hela dagen. Förra året var det kallt så vi fick sitta inne i år var vi tvungna att sitta inne för regnet. I år var mormor, morfar, moster, Connys mamma och faster, Connys dotter, kille och son och jag hemma hos mamma och Conny. Jag fixade maten och det som vanligt.
 
Vi började med bål: en flaska vitt vin, mixade nästan en halv vattenmelon, hällde i en stor flaska cider samt frysta hallon som is. För lite alkohol men väääldigt gott.
Sedan åt vi silltallrik: färskpotatis, löksill, gräddfil, creme fraiche sill med purjolök+lime+chili, två olika krustader en med kallrökt lax+creme fraiche+purjolök+dill+rom, den andra med löksill+gräddfil+gräslök.
 Efter att de andra varit på det vanliga besöket på kyrkogården blev det kaffe och kaka. Jag gjorde dumlekaka (typ vanlig sockerkaka men man smälte ner 12 dumlekolor i mjölken) med vaniljvisp+grädde+vaniljsocker+lime och jordgubbar. Receptet är från matklubben.se "långpannekaka med dumble".
Till middag blev det kall fläskytterfilé (lade den i kryddor och olja, stekte de ni ugnen ca 1h, direkt från ugnen lade jag den i marinad på olja, vinäger, soltorkade tomater, hot sauce, oliver, örter och kapris), typ potatisgratäng (potatis, champinjoner, lök och philadelphiaost i lager på en form) och så en sallad med vattenmelon och fetaost. Blev väldigt gott. Mycket smaker men de kompletterade varandra väldigt väl.
 
 
 
 Efter allt ätande och drickande (jag drack mycket bål) så gick jag hem runt halv 9. Var ganska trött då efter att ha fixat sedan 11 på förmiddagen. Trevlig dag. Kul att de gamla fortfarande kan vara med, vem vet hur länge det kommer funka... Sen sov jag nästan 11timmar, är så trött hela tiden...
Hoppas ni haft en bra midsommarhelg!
 
creme fraiche sill, dumlekaka, marinerad fläskytterfilé, midsommar, potatisgratäng, silltallrik,

Kommentera

Publiceras ej