årets första bok

0kommentarer

Då var årets första bok utläst. Det blev Dan Browns senaste "Inferno" som fick påbörja läsåret 2014 för mig. Har läst de sex böcker som har kommit ut på svenska och jag har inte blivit besviken någon gång. Brown håller ett högt tempo i sina böcker, det händer mycket och samtidigt får man lära sig mycket (önskar jag stanna till lite oftare för att kunna lära mig mer men det är ju så spännande att det går ju bara inte).
 
"Inferno" handlar om jakten efter en man som vill bevara jordklotet och människorna därpå genom att helt enkelt ta livet av en tredjedel av människorna. Hna förklarar detta med att befolkningstillväxten är alldeles för stor och jorden resurser kommer inte att räcka till utan jorden kommer att gå under. En skrämmande tanke tycker jag samtidigt som även jag kan se att det finns stora problem med den ökande befolkningen och vårt bristande ansvar för vår värld. Nåja, när vi först träffar professor Langdon i denna bok är han på sjukhuset med minnesförlust, allt han har är mardrömmarna som jagar honom.
 
Boken, precis som Browns andra böcker, har korta kapitel och en snabb historia som gör att man drivs framåt i berättelsen med stor hastighet. Det finns mycket tänkvärda saker i böckerna och man får mycket konsthistoria med sig på köpet. Då jag inte varit på dem platser som beskrivs i boken var det lite roligt att slå upp bilder på nätet för att se och förstå var huvudpersonerna befann sig. Gillar författare som gör mycket efterforskningar och använder sig av fakta och historia i sina böcker. Visst finns det negativa saker att säga om Brown och hans böcker, men jag gillar dem verkligen. Har ni läst någon av dem?
 
 Gåtornas palats (1998)          Änglar och demoner           I cirkelns mitt           Da Vinci-koden          Den förlorade symbolen         Inferno
 
Jag har dock inte läst böckerna i denna ordning för den som blev Browns genombrott i Sverige var "Da Vinci koden". Först därefter slog de andra igenom och av dem först "Änglar och Demoner".
 
Årets andra bok för mig blir "Samtal med mig själv" som består av anteckningar, brev m.m. skrivna av Nelson Mandela.
 
 
Dan Brown, Inferno,

Kommentera

Publiceras ej