längesedan?!

0kommentarer

Ojdå, fem dagar sedan jag var här, det var ju inte meningen. Vet inte var tiden har försvunnit riktigt. Har ju höstlov vilket är gudomligt skönt. Det jag gör är: sover, läser, äter, går och tittar på tv. I måndags städade jag faktiskt också och i tisdags blev det en rejäl runda med min vän Jessica. Hon jobbar också som lärare och vi pratade om det mesta på vår 70min promenad och sedan ännu mer under de 50min vi stod ute och pratade. Härligt!
 
Idag blev det en sväng till Sofia, lämnade av doppresenterna (blev sjuk när dopet var) och så tog vi en liten promenad också. Varit en ganska bra stegvecka, gått i mål som tvåa, efter Åsa så klart. Men nu efter målgången börjar jag komma i fatt henne lite, mohahaha :D
 
Läste ut Ann Rosman bok "Porto Francos väktare" i förrgår. Åh vad hon skriver bra. Hon skriver deckare men ser till att ha en historisk twist i det hela. Den här boken handlade om att man i nutid hittar ett lik i en mosse i skärgården samt om folket på ön. Den handlar om Agnes i  dåtid, slutet av 1700-talet, som flyr från ett påtvingat äktenskap. Rosman binder ihop dessa tre berättelser, om Agnes, om Astrid och folket på ön samt om polisen Karin och hennes pojkvän Johan. Hon gör det på ett skickligt sätt där man drivs framåt av iver att få veta hur allt hänger samman.
 
Det jag gillar mest med hennes böcker är att hon är noga med sin historia. Man märker att det inte är påhittat utan väl efterforskat. Som efterord i denna bok skriver hon till och med om de fakta hon hittat och sedan använt i boken. Gillar ni historia och deckare så är dessa böcker verkligen något att sätta tänderna i :-)
 
Porto Francos väktare (pocket)
 
Men som ni vet kan jag inte vara utan bok, vore hemskt, så fem minuter efter att den boken var ut läst påbörjade jag en ny (lite för att dölja sorgen efter en värld som försvunnit då jag läst ut en bok). Denna gången blev det en ungdomsbok som jag köpt in till skolans bibliotek. Det är Lauren Oliver som skrivit en triologi om en framtida värld. Första boken "Delirium" handlar om ett samhälle där det är kärlek och känslor är en farlig sjukdom som man vid 18års ålder botas ifrån för att man ansåg att krig och brott kom ifrån människornas känslor. Sedan blir man hopparad med en partner och får leva sitt liv på bestämd plats, lugn och mer eller mindre känslolös. I utkanten av detta samhälle lever de ogiltiga, de som inte blivit botade. Det är en spännande bok och jag förstår varför en av mina elever varit som klistrad vid den. Ska bli spännande att få läsa de andra två delarna.
 
Blivit dags att sova (eller ja, lär nog läsa lite mer först) för imorgon förmiddag kommer min lillebror, hans flickvän och deras nyfödda son på besök för första gången. Yeah :D
godnatt
Ann Rosman, Delirium, Lauren Oliver, Porto Francos väktare,

Kommentera

Publiceras ej