läsning 2012

0kommentarer

2012 blev det 28 böcker lästa, sista avslutade jag kl.02.00 på nyårsnatten (men tänker att 2h in på nya året är inget att tjafsa om). Allt från läskiga Kepler till vackra Coelho och underbart romantiska Koomson. Mycket bra har det blivit =)
 
2012 blev året då jag läste Kepler, alla fyra böckerna och jag älskade dem verkligen (kommer bli en väldigt lång väntetid till nästa bok, suck). Den fjärde boken köpte jag dagen den kom ut och på fyra veckor hade tre personer läst den, ja, den var spännande. Trots att jag är mörkrädd och har alldeles för stor fantasi för mitt eget bästa så är det ändå en härlig känsla att bli skrämd på det sättet som Kepler lyckas skrämma mig.
 
Sista boken jag läste var "Flickan från ingenstans" en annorlunda framtidshistoria skriven av Justin Cronin. Boken börjar med att militären utför hemliga experiment med dödsdömda fångar. Något går fel och dessa människor som blivit typ vampyrer rymmer och härjar fritt i landet. Det tar inte lång tid förrän USA är i karantän och de flesta människorna är döda. Under historiens gång får man möte flickan Amy, den man som hjälper henne samt det lilla samhället med människor som finns kvar och lever innanför höga murar och strålkastare för att klara sig undan pyrerna.
 
Boken var annorlunda men samtidigt väldigt fascinerande. Detta att ett virus drar fram och hotar mänskligheten känns ju inte jättelångsökt direkt. Man drivs framåt av att få veta vad som händer med människorna och nyfikenheten inför folks natur, känslor och beteenden. Hur klarar man av att överleva i en värld som är död? Men samtidigt tycker jag boken var ganska hoppig och jag hade ibland lite svårt att följa alla kringelikrokar. Boken var ändå helt klart värd att läsa och Cronin har skapat en mystisk men hyfsat realistisk framtidsvärld. Det man bör veta innan man börjar denna historia är att den slutar inte efter dessa 900sidor utan är en del av en längre historia, vilket jag inte visste men önskar jag vetat när jag sträckläste de sista 200 sidorna i hopp om att allt skulle lösa sig :-P
 

Kommentera

Publiceras ej