"Skrivet I Eld"

0kommentarer

Det är tur att jag är ledig den här veckan för oj vilken bra bok jag läst. I tisdags när jag kröp i säng vid 1 tänkte jag "jag läser några sidor bara". Ah kul skämt. Lade ifrån mig boken två gånger innan jag insåg att nej, jag måste läsa ut den. Så två timmar och 70 sidor senare var den slut. Herregud vad det var spännande. Värsta var att sen kunde jag inte somna för den slutade inte lugnt och vackert direkt... Tur katten kom in och sov hos mig :-D
 
Så vad läste jag då? Jo Simon Beckets andra deckare "Skrivet i eld". Det är tredje boken av honom jag läser (har tyvärr inte läst dem i ordning, rekommenderar att man gör det) och jag tycker han skriver väldigt bra böcker. Han skriver om David Hunter som är rättsantropolog. I denna boken blir han kallad till en ö utanför Skottland där man hittat ett sönderbränt lik efter en kvinna i en öde stuga. När han kommer dit misstänker han att det inte är någon olycka som hänt utan att kvinnan blivit mördad. Det sker en rad konstiga händelser och han och polisen inser att om det är ett mord så är mördaren kvar på ön. För att försvåra saker och ting så blåser det dessutom upp till en rejäl storm.
 
Beckett skriver på ett bra sätt, berättar lagom mycket om personerna och om brotten i boken. Språket är ganska lätt men med mycket detaljer och kriminaltekniska ord, men spänningen driver en framåt hela tiden och in i det sista twistar han till handlingen. Rekommenderar den varmt!
 
Simong Becket, Skrivet i eld,

Kommentera

Publiceras ej