- Maissa Bey -

0kommentarer

Förra onsdagen, på lovet, kände jag att det var dags att ta sig ut lite så jag tog en tripp till biblioteket. Vi hade en bokdiskussion och så rekommenderade I boken "Blått vitt grönt" av författarinnan Maissa Bey. Hon kommer från Algeriet och skrivet i denna bok om sitt hemland.
 
Boken har två huvudpersoner, Ali och Lilas, och kapitlen skrivs som varannat av Ali och varannat av Lilas. Deras historier börjar 1962 i och med Algeriets självständighet från Frankrike, och de börjar skolan, och slutar 30 år senare. Växelvis berättar de om sina liv som blandas då de kommer att flytta till samma hyreshus.
 
Bey berättar om livet i Algeriet, i ett land efter självständigheten men frågan är hur fritt det egentligen är. Hon beskriver familjernas kamp mot livet, militär, rädslor och traditioner. Det är intressant och man får en inblick något ganska främmande för oss som inte vuxit upp i ett muslimskt land.
 
Boken är lite annorlunda skriven då det inte finns dialoger utan bara berättande om känslor, tankar och händelser utifrån de två olika perspektiven. Språket är liksom poetiskt, rinnande, beskrivande... Det var något annorlunda mot vad jag brukar läsa men mycket mycket bra.
 
"Jag vet att jag borde tänka på annat. På mina studier exempelvis. Men jag kan inte låta bli att drömma. Och att skriva. Att låta mina tankar flyta fritt timmar i sträck. Låta dem överskrida gränser och fantisera ihop olika liv åt mig. /.../ När jag slår upp sidorna är det som om jag steg ombord på en flygande matta. Jättehögt, långt bort. Men ibland är det svårt att ta mark igen." (s.74)
 
 
Måste berätta att i måndags kom nya Kepler boken ut "Sandmannen". Gick och köpte den direkt och har börjat läsa den, lika spännande som de andra. Så nu blir det några sidor i boken innan sovdags.
Snart är det helg =)
Blått vitt grönt, Maissa Bey,

Kommentera

Publiceras ej