Midsommar

0kommentarer

Kommit och gått som en vind har den gjort. Alltid så mycket styr och planering inför den men sen försvinner dagen snabbt. Som vanligt var närmsta släkten hos mamma och firade.
 
Först åt vi sill och potatis, i år gjorde jag krämig ört- o vitlökssill som blev mycket lyckad (creme fraiche, sill, vitlöksklyfta, fransk dragon, dill, persilja, svartpeppar). Till fika hade mamma gjort en sockerkaka som jag toppade med limekräm (kokade en kräm på ägg, socker och lime, sen när den var kall blandade man den med vispgrädde) och en massa jordgubbar. Jag är inte så förtjust i grädde men med limekrämen i blev den riktig mumsig faktiskt.
 
På kvällen åt vi grillat kött, potatissallad, kokta morötter i vinägrett samt två såsen, en jordgubbssalsa (mango, jordgubbar, rödlök, chili mm) och en kall bbq (ketchup, hp sås mm). Fick inspiration till köttet ur förra buffé-tidningen. Tog högrev som jag kokade i buljong, lök, vin och vitlök i 2h. Dagen efter skar jag det i bitar och penslade med sås (ketchup, hp, soya, honung, balsamicovinäger) och grillade det snabbt innan vi åt. Allt som allt tog det typ 6h och göra allt kött (hade mycket så kokade i omgångar) men det blev väldigt mört och gott så var värt tiden, mums =)
 
                     
Nu är det dags för mig att äta och duscha för ikväll är det fest som gäller!
:-D

Kommentera

Publiceras ej