Böcker

0kommentarer

Jag älskar att läsa. Böcker är underbara. När jag gick in på biblioteket en gång sa en bekant till mig, du vet att du aldrig kommer hinna läsa alla väl? Ja tyvärr, svarade jag, men man kan ju försöka. :D

I över 10 år har jag skrivit upp alla böcker jag läst. Det är ganska intressant. Man ser perioder med vissa slags böcker men framförallt ser man variationen. Jag läser deckare, thrillers, kärleksromaner, biografier, dokumentärer, sci-fi, memoarer, historiska romaner...typ allt. Försöker att inte läsa samma genre hela tiden utan plocka in olika slags böcker. Vill vidga vyerna. Även läst endel gamla klassiker som
 "Brott och straff" och "Anna Karenina".

Det är härligt att läsa, man får uppleva olika världar, lära känna nya människor och lär sig saker hela tiden. På universitetet fick vi en gång i uppgift att ta med föremål som representerade oss själva som personer. För mig blev det en bok, med förklaringen, älskar att läsa och fly från vardagen, vilket fortfarande stämmer. Läser inte lika mycket som förr, kunde bli 50 böcker om året, sista åren har det blivit max hälften. Men jag älskar det.

Har precis läst ut en mycket bra bok, nämligen "Fem år av mitt liv" av Murat Kurnaz. Det är en fruktansvärd berättelse om hans år som fånge i Guantánamo. Han skildrar en mycket grovt människoförnedrande tillvaro. Svårt att förstå att något sådant skett/sker i dessa upplysta tider... En lättläst och mycket intressant bok, rekommenderar den verkligen.

http://www.bokus.com/bok/9789170373343/fem-ar-av-mitt-liv-en-berattelse-fran-guantnamo/

Kommentera

Publiceras ej