Tiger eller Ior?

2kommentarer

Har läst boken "Den sista föreläsningen" av Randy Pausch och Jeffrey Zaslow. Boken är en verklighetsskildring som är baserad på universitetsprofessor Pauschs sista föreläsning (som sågs av 400pers i salen samt av miljoner på internet). Denna föreläsning höll han trots att han visste att han inom några månader skulle dö i cancer. Han fyllde föreläsningen med livråd samt minnen som han ville dela med sig av till släkt och vänner men framförallt till sin fru och sina barn som var 6 år, 3 år samt 18 månader vid tillfället. Boken, liksom föreläsningen, är fylld av goda råd om hur man gör livet bättre både för sig själv och för sin omgivning.

Det som verkligen fascinerar mig är hur positiv Pausch klarar av att vara trots att han vet att han inte kommer leva länge till.
"...jag vet inte hur man gör när man inte har roligt. Jag är döende och jag har roligt. Och jag tänker fortsätta att ha roligt varenda dag som jag har kvar. För det finns inget annat sätt att leva." (s.193) Pausch skriver vidare att han anser att alla har ett viktigt beslut att fatta i livet. Nämligen hur man vill leva sitt liv vilket han anser att A.A. Milne har fångat perfekt i sina karaktärer. "Var och en måste bestämma sig: Är jag en livsglad Tiger eller är jag dysterkvisten Ior? Välj tillvaro. Jag tror det är glasklart var jag står i den stora Tiger/Ior-frågan." (s.193) Att Pausch var en Tiger är det ingen tvekan om, men vad är du?

Jag är en Ior. Det jag undrar är, kan man verkligen bara bestämma sig för vad man är? Är det så enkelt? Själv tror jag att man är född som Tiger eller Ior. För om man verkligen bara behöver välja, varför är inte alla som Tiger då? Om man bestämmer själv, då har jag missat nåt i livet för jag kan inte hjälpa att jag är en Ior. Hmmm...

Ifall någon är intresserad av att se Randy Pauschs sista föreläsning så kan man hitta den här:
http://www.youtube.com/watch?v=ji5_MqicxSo

För en uppdatering på livet för övrigt så har det varit väldigt väldigt varmt sista veckan. Skönt med värme, men  lite för varmt, orkar inte göra nånting förutom att vi åkt o badat på eftermiddagarna. På kvällarna har jag suttit ute o spelat uno med grannen, trevligt.

Godnatt önskar Alexandra, även kallad Ior

2 kommentarer

F R I D A

03 Jul 2009 08:27

Nee ingen Ior! SVANSSON!! Btw, jag älskar UNO [ibland] :P

Alexandra

03 Jul 2009 11:26

Hahaha! Att du älskar UNO det har jag förstått, och det är ganska kul fast jag tröttnar lite, leta fram fler spel. Särskilt nåt där du vinner hela tiden. :P

Äh, jooo, Alexandra Ior Svansson är mitt namn. xD

Kommentera

Publiceras ej